Kyrkor och lokaler

Kyrkornas öppettider

Kyrkorna har sommaröppet och är öppna under tillställningar, t.ex. gudstjänster.

Besök i våra kyrkor utanför öppethållningstiderna kostar 50€/grupp

Bokningar: 044 7229 241 eller agricolaforsamling@evl.fi

Varmt välkommen!

Obs -undantag,:

Pernå kyrka är stängs tillsvidare pga de skador branden 2.5.2023 förorsakat. Nu kan bekanta diajan kirkko on toistaiseksi suljettu. Syynä 2.5. sattuneen tulipalon vauriot. Du kan utforska kyrkan virtuellt genom denna länk Öppna länk i ny flik

Strömfors kyrka är stängd  8.1-22.3.2024. Verksamheten flyttar till församlingshemmet i Strömfors bruk.

Liljendal kyrka är stängd 2.10-12.12.2023 och 26.12.2023-22.3.2024. Verksamhet i Sävträsk kapell.

Bron till Strömfors kyrka ur bruk för motorfordonstrafik

Chefen för Östra Nylands räddningsverk har förbjudit motorfordonstrafik över bron till Strömfors kyrka. Det är tillsvidare tillåtet att gå över bron, men fordonstrafik är förbjuden. För mera information, kontakta tf fastighetschef mona.backman@evl.fi

Renoveringen av bron påbörjas under vecka 7, fr.o.m. 12.2024.

Elsparkampanj

Lovisanejdens kyrkliga samfällighet och församlingarna vill bidra till elsparkampanjen genom att:

• Stänga Strömfors kyrka under tiden 1.1-31.3.2023. I stället ordnas gudstjänster och annan verksamhet i Brukets församlingshem.
  • Sänka temperaturen till 15 grader då fastigheter inte används på en vecka. Följande fastgheter berörs:
    • Sarvsalö kapell
    • Sävträsk kapell
    • Lappträsk kapell
    • Kungsböle kapell
    • Abborfors kapell
    • Andreaskapellet
    • Annagården
  • Fler åtgärder är möjliga då vi ser hurdan utvecklingen av elpris blir.
  • Vi ber även användarna att spare el genom att släcka lampor, hålla ytterdörren och fönster stängda och stänga av ugn mm då de inte används samt meddela samfälligheten (lovisanejdensforsamlingar@evl.fi) om eventuella andra åtgärder som man kan göra i fastigheten.

Här (se nedan) hittar du alla Lovisanejdens vackra kyrkor, kapell och övriga lokaler. Bokning av lokaler kan du göra via församlingskanslierna. Kontakuppgifter hittar du skillt från varje presentation. För tilläggsinformation se uthyrning av lokaler.

Vid frågor kring skötsel och reparation av fastigheter kan du kontakta ekonomichef Gitte Backman.

Kontakuppgifterna finns här.